ACUM POATE MAI MULT decât niciodată este foarte dificil să deții și să gestionezi o afacere de familie în domeniul
luxului, în contextul în care piața s-a contractat și s-a modificat foarte mult, iar perspectivele nu sunt deloc sigure.

De aceea, mulți proprietari aruncă prosopul și decid să vândă către marile grupuri, care oferă o compensație financiară generoasă, precum și promisiuni că brandul va continua sub o umbrelă globală, cu o imensă putere de marketing. Dacă brandul respectiv își va păstra identitatea intactă, aceasta rămâne de văzut.

Dar noi suntem aici pentru a discuta despre aceia care rezistă. Despre brandurile ale căror proprietari se „încăpățânează” să le păstreze în familie. Fiind vorba despre mărci de bijuterii și ceasuri, mă bucur să încep cu Chopard, o casă venerabilă și în același timp extrem de inovatoare, pe care am avut onoarea să o vizitez atât la manufacturile deținute de către familia Scheufele, cât și la evenimentele organizate pentru clienți și jurnaliști.

Chopard este un nume foarte exclusivist, nu pentru că ar fi snob, ci pentru că toate creațiile lor impresionează și impun prin eleganță și calitate, prin raritate sau prin imaginația debordantă care le face unice într-un peisaj din ce în ce mai populat de clone.

Compania este deținută de familia Scheufele și condusă de către cei doi frați: Caroline (partea creativă, talentul din spatele colecțiilor de bijuterii) și Karl-Friedrich (geniul cifrelor și forța care a ridicat cele trei manufacturi). Ambii sunt, pentru mine, o enigmă – extraordinar de talentați, de organizați și cu un simț inegalabil al afacerilor, evoluează în cercuri extrem de rarefiate ale elitelor de business și aristocrate din întreaga lume. În același timp, sunt personalități calde, modeste, abordabile, ceea ce, pentru mine, sunt semnele nobleței adevărate. În vizitele pe care am avut plăcerea să le fac la sediile manufacturilor Chopard, am descoperit un autentic cult pentru cei doi frați – angajații Chopard li se adresează pe numele mic, dar, în același timp, îi respectă enorm pentru viziune, pentru simțul practic, pentru creativitate și pentru calitățile care îi recomandă drept lideri autentici. Nu mă așteptam să descopăr un astfel de sentiment de familie adevărată, de apartenență și de bucurie într-o companie atât de mare. Chopard se identifică prin cele cinci valori esențiale, la care familia Scheufele ține enorm: independență, calitate și excelență, tradiție, îndrăzneală și creativitate, respect. E adevărat, probabil, că multe companii își propun astfel de repere, dar la Chopard chiar sunt respectate și aplicate. La aceasta contribuie enorm și părinții lui Karl-Friedrich și Caroline, Karl și Karin, care sunt și acum liderii companiei. Chopard avea, în 2016, 157 de boutique-uri și 1.400 de puncte de vânzare, iar manufacturile reunesc peste 30 de profesii, printre care și minunatele meserii de artă, unde artizanii
brandului arată de ce atingerea umană nu poate fi egalată de niciun robot.

Ce îmi mai place foarte mult la Chopard este devotamentul față de partea umană a activității lor – pe de o parte, condițiile de activitate pentru angajații firmei, care petrec ziua de lucru în lumină, eleganță, liniște, o atmosferă caldă, iar restaurantul, sincer, merită o stea Michelin. Dacă nu mai multe.

De asemenea, Chopard respectă drepturile omului și face eforturi susținute pentru a se asigura că atât metalele, cât și pietrele prețioase pe care le achiziționează provin din mine unde muncitorii sunt tratați uman. Chopard este membru al Responsible Jewellery Council, iar în 2013 Caroline a lansat, împreună cu Fundația Eco-Age (condusă
de Livia Firth), The Journey to Sustainable Luxury, prin care compania a devenit primul brand de lux de ceasuri și bijuterii care susține comunitățile miniere de aur. Mai mult, tot Caroline Scheufele, a lansat și conceptul de
Green Carpet – bijuterii purtate de vedete în ocazii strălucitoare și care sunt realizate în întregime din metale și pietre care au fost obținute în condiții normale de lucru.

Familia Scheufele, mai precis Karl și Karin, părinții lui Karl-Friedrich și Caroline, au decis să cumpere brandul Chopard în 1963, când Paul-Andre Chopard, a treia generație a familiei proprietare, a ajuns la concluzia că ar fi mai bine să vândă către o familie cu o istorie și cu valori similare (familia Scheufele ocupându-se de asemenea cu ceasurile și bijuteriile de câteva generații).

După preluare, Chopard a decolat, pur și simplu, datorită simțului de business al familiei, dar, mai ales, mulțumită imaginației inegalabile a Carolinei, care a gândit și a realizat colecții astăzi legendare, precum Happy Diamonds, Happy Sport, Imperiale sau Ice Cube. Îmi amintesc și acum uriașa colecție haute joaillerie pe care am avut privilegiul să o văd și să o probez cu ocazia aniversării a 150 de ani de Chopard – un bestiar modern, în care animăluțele drăgălașe conviețuiau alături de broaște, cameleoni sau alte creaturi de mit.

Ceasurile lui Karl-Friedrich sunt, ca și el, de o eleganță subtilă, iar Mille Miglia, L.U.C. și alte modele emblematice, au ajuns la un statut legendar sub călăuzirea sa. Karl și Karl-Friedrich împărtășesc același hobby – de fapt o pasiune – mașinile clasice, astfel încât nu e de mirare că atât modelele, cât și cursa Mille Miglia beneficiază de implicarea directă a celor doi lideri. De asemenea, ceasurile L.U.C sunt distinse cu certificatele de calitate COSC, Poinçon de Genève și Fleurier Quality Foundation.

Sper că Chopard va rămâne multă vreme de acum încolo în proprietatea familiei Scheufele, deoarece sunt un exemplu pentru toate afacerile de familie, prin viziune, strategie, spirit caritabil și eleganță.

 

(Material apărut în numărul din iunie 2017 al revistei Forbes Life România)